
20 okt Onduidelijkheid over CO-2 compensatie onder consumenten
Veel bedrijven communiceren over CO2 compensatie richting hun klant, maar consumenten begrijpen de informatie slecht. Ze zien weinig verschil tussen CO2-reduatie en CO2-compensatie. Dit is naar voren gekomen uit een gedragsonderzoek naar CO2-compensatie bij aankoop van vliegtickets door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Steeds meer bedrijven compenseren de CO2-uitstoot van de producten en diensten die zij verkopen. Het is belangrijk dat de informatie die zij hierover geven duidelijk is voor consumenten. Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten de term ‘CO2-neutraal’ slecht begrijpen, evenals het verschil tussen CO2-reductie en CO2-compensatie. Misleiding ligt bij het gebruik van vage en onduidelijke termen op de loer. Daar treden wij dan ook tegen op.”
Er ontbreekt vertrouwen onder de consument over de claims. Ze hebben behoefte aan onafhankelijke certificaten met een betere uitleg.
Uit het onderzoek blijkt ook dat extra informatie over duurzaamheidsclaims niet altijd leiden tot ander koopgedrag. Bij het maken van een keuze speelt prijs toch een belangrijkere rol.
(Bron: acm.nl)
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.